براساس نظر مشاور خانواده خوب بهزیستی ذهنی به چه معنایی می باشد؟
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

بهزیستی ذهني ، به نحوه تجربه و ارزیابی افراد در مورد جنبه های مختلف زندگی خود اشاره دارد. اغلب برای اندازه گیری سلامت روان و شادی استفاده می شود و می تواند پیش بینی کننده مهمی برای سلامت، تندرستی و طول عمر فردی باشد. بهزيستي هيجانی براساس نظر مشاور خانواده خوب امروزه به معیار مفیدی برای سنجش سلامت جامعه تبدیل شده است. اين معيار علاوه بر ارائه راهی برای روانشناسان برای ارزیابی احساس مردم در مورد زندگی خود، همچنین بینش هایی را ارائه می دهد که می تواند برای هدایت سیاست های بهداشت عمومی، اقتصادی و اجتماعی استفاده شود. پیشنهاد میکنم تا انتخاب این مقاله همراه ما باشید و نسبت به این موضوع مهم آگاهی پیدا کنید‌، چرا که در ادامه قصد داریم به نشانه های بهزیستی هیجانی بپردازیم که می تواند بسیار کمک کننده باشد.

نشانه های بهزیستی ذهنی

داینر روانشناس بزرگ در تحقیقات خود دریافت که اکثر مردم به طور کلی احساسات مثبتی را در مورد بهزیستی خود گزارش می دهند. در مطالعاتی که بر روی افراد بسیار شاد انجام شد، محققان دریافتند که در حالی که هیچ عامل واحدی شادکامی را تعیین نمی‌کند، افرادی که بالاترین سطح رفاه ذهنی را گزارش می‌کنند، زندگی اجتماعی رضایت‌بخشی داشتند.

علائم بهزیستی ذهنی عبارتند از:

پذیرفتن افراد دیگر

درگیر اجتماع بودن

تعلق داشتن و پذیرفته شدن توسط دیگران

حمایت می کنند و افراد حامی هستند

احساس معنا و هدف را تجربه می کنند

احساس استقلال

احساس می کنند زندگی انها به چیزی که به عنوان زندگی ایده آل فکر می کنند نزدیک است

احساس می کنند که شرایط زندگی شما عالی است

از زندگی خود احساس رضایت می کنند

احساس می کنند چیزهایی را که در زندگی می خواهند بدست آورده اند

داشتن احساسات مثبت بیشتر از احساسات منفی

داشتن فرصت هایی برای شرکت در اعمال معنوی

تسلط بر موضوعاتی که برای انها مهم هستند

سلامت جسمانی مانند احساس خواب کافی، ورزش و غذای مغذی

خودپذیری

چگونه می توان بهزیستی ذهنی را بهبود بخشید؟

اگر به دنبال راهی برای بهبود زندگی خود هستید، با کار بر روی رفاه ذهنی خود شروع کنید. از آنجایی که بهزیستی ذهنی براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناسی و تحقیقات؛ تأثیرات عمیقی بر سلامت فردی و اجتماعی دارد، راه هایی برای کمک به مردم برای شادتر شدن و رضایت بیشتر از زندگی به آن اختصاص داده شده است.

برخی از راهبردهای خاص که مؤثر نشان داده شده اند عبارتند از مداخلات ذهن آگاهی و رفتار شناسی

ذهن آگاهی تمرینی است که شامل یادگیری نحوه تمرکز و قدردانی از زمان حال است. افراد به جای نگرانی در مورد گذشته یا آینده، یاد می گیرند که چگونه در لحظه زندگی کنند و به چیزهایی توجه کنند که در اینجا و اکنون برای آنها شادی و آرامش به ارمغان می آورد.

رویکردهای شناختی رفتاری بر کمک به افراد در شناخت الگوهای فکری منفی که با شادی تداخل دارند، تمرکز دارند. جایگزینی این روش های خودکار تفکر با الگوهای مثبت و مفیدتر می تواند به خوش بینی و شادی بیشتر منجر شود.

بهبود بهزیستی ذهنی یک فرآیند شخصی است که برای هرکس متفاوت خواهد بود. استراتژی های دیگری که می تواند کمک کند عبارتند از:

ایجاد روابط مثبت

انجام تمرینات بدنی منظم

تمرین شکرگزاری

اهدافی را تعیین کنید که برای شما معنادار باشد.

عواملی که موجب بهزیستی ذهنی می شوند

بهزیستی ذهنی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. این تأثیرات می تواند شامل آنهایی باشد که درونی هستند، مانند شخصیت، یا بیرونی، مانند محیط یا فرهنگی که یک فرد در آن زندگی می کند.احساسی که نسبت به زندگی خود دارید براساس نظر مشاور قبل ازدواج اغلب از خلق و خوی ذاتی و دیدگاه کلی شما ناشی می شود، اما شرایطی که در آن زندگی می کنید نیز نقش مهمی در میزان احساس شادی و رضایت شما دارد. و هر کس از نظر اینکه چه چیزی برای او شادی می آورد متفاوت است، بنابراین عاملی که برای یک فرد مهم است ممکن است برای دیگری وزن کمتری داشته باشد.با این حال، محققان برخی از دلایل کلیدی را که نقش مهمی در بهزیستی ذهنی کلی بازی می‌کنند شناسایی کرده‌اند:

منابع اولیه: داشتن آنچه در زندگی به آن نیاز دارید، خواه پول، مسکن یا مراقبت های بهداشتی باشد، بخش مهمی از احساس ذهنی شما از رفاه است.

شخصیت و خلق و خوی: خلق و خوی ذاتی شما می تواند بر سطح شادی شما در طول زندگی تأثیر بگذارد. شخصیت شما یکی دیگر از اجزای کلیدی است. ویژگی هایی مانند برون گرایی با احساسات مثبت بیشتری در مورد زندگی مرتبط است، در حالی که روان رنجورخویی تمایل دارد با دیدگاه منفی تری مرتبط باشد.

طرز فکر و انعطاف پذیری: افرادی که ذهنیت مثبتی دارند و دارای حس قوی تاب آوری هستند، حتی در مواجهه با رویدادهای دشوار زندگی، احساس خوش بینی بیشتری دارند.

حمایت اجتماعی: تحقیقات نشان داده است که داشتن حمایت اجتماعی تاثیر قدرتمندی بر سلامت جسمی و روانی دارد.

عوامل اجتماعی: ویژگی‌های جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، از جمله اینکه آیا جامعه تحت تأثیر مشکلاتی مانند جنایت، جنگ، فقر یا درگیری است، می‌تواند بر احساس شما در مورد زندگی‌تان نیز تأثیر بگذارد.

 

سخن پایانی:

بهزیستی هیجانی موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. برای اینکه مسیر امنی را طی کنید بهتر است تا با یک فرد حرفه ای وارد گفت و‌گو شوید به همین دلیل یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مراکز روانشناسی خوب و صحبت کردن با یک درمانگر حاذق و کارآمد است. کلینیک روانشناسی انتخاب نو یکی از بهترین مراکز مشاوره است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است. فراموش نکنید که درخواست کمک کردن هیچ ایرادی ندارد اما بی تفاوت بودن به خود و عواطف تان می تواند بسیار آسیب رسان باشد پس آن را جدی بگیرید. اگر زندگی سخت است و گاهی طاقت فرسا میشود، فراموش نکنید که همیشه می توان به سمت رشد قدم برداشت و هیچگاه دیر نیست. به سمت ترسهای تان قدم بردارید و بدانید که حتما دنیای فراتر از ترس، بسیار زیبا تر از زندگی با ترس و تشویش است.  

نویسنده : محدثه بیاتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: